حسین محمدزاده در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به تلاشهای دولت برای تقویت جایگاه ترانزیتی کشور، گفت: ترانزیت ماهیتی مبتنی بر رفتار متقابل میان کشورهای همسایه و کشورهای واقع در مسیر کریدورها دارد و همین موضوع نقش تعیینکنندهای در موفقیت یا عدم موفقیت فرآیند ترانزیت ایفا میکند.
وی افزود: در مسیر اجرای ماده ۵۷ قانون برنامه هفتم توسعه، سند جامع ترانزیت کشور در ستاد ترانزیت به تصویب رسیده و رایزنیهای متعددی نیز از سوی دولت با کشورهای همسایه در کریدورهای مختلف انجام شده است که نشاندهنده اقدامات مثبت و رو به جلو در این حوزه است.
این نماینده مردم در مجلس با تأکید بر واقعیتهای موجود تصریح کرد: با این حال باید بپذیریم که تحریمها و محدودیتهایی که ریشه در نگاههای سیاسی حاکم بر برخی کشورها دارد، تأثیر قابل توجهی بر روند ترانزیت گذاشته و محدودیتهای برروند توسعه ترانزیت کشور عمدتاً ناظر بر همین شرایط بیرونی است.
محمدزاده با اشاره به توجه ویژه رئیسجمهور به موضوع ترانزیت خاطرنشان کرد: با توجه به تأکیدات رئیسجمهور در نشستهای بینالمللی از جمله اجلاس شانگهای و قرار گرفتن ترانزیت در اولویت سیاستهای دولت، امیدواریم در آینده نزدیک شاهد بهبود شرایط و کاهش موانع موجود باشیم.
وی در ادامه درباره برخی اظهارنظرها پیرامون فرسودگی ناوگان حملونقل گفت: سهم فرسودگی کامیونها یا زیرساختهای ریلی و جادهای در محدودیتهای ترانزیتی، کمتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد است و نمیتوان آن را عامل اصلی دانست. بهطور کلی مشکل جدی در پذیرش ناوگان ایران از سوی کشورهای همسایه وجود ندارد.
این عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: در حوزه ریلی، برخی ناهماهنگیها در استاندارد واگنها با کشورهای آسیای میانه وجود داشت که با عضویت ایران در کمیتهها و شوراهای فنی مربوطه، این مشکلات نیز در حال رفع شدن است.
محمدزاده در پایان تأکید کرد: ترانزیت صرفاً متکی به ناوگان جمهوری اسلامی ایران نیست و بخش قابل توجهی از آن مربوط به عبور بار خارجی از خاک کشور است. آنچه اهمیت دارد، تسهیل جریان عبور کالا از داخل کشور و بهرهبرداری حداکثری از منافع اقتصادی آن برای اقتصاد ملی است./
پایان پیام


نظر شما